Jak mentální nastavení učitelů ovlivňuje přístup k výuce

Rakouský výzkum na téma „Teachers’ Mindset Meaning System“ zkoumal, jak mentální nastavení učitelů ovlivňuje jejich přístup k výuce a interakci se studenty.

Studie ukazuje, že způsob, jakým učitelé vnímají schopnosti a potenciál studentů, má zásadní dopad na kvalitu vzdělávacího prostředí a na to, jakým způsobem žáci dosahují výsledků.

Mentální nastavení učitelů

Fixní vs. růstové nastavení

Jedním z klíčových pojmů studie je rozdíl mezi fixním a růstovým nastavením. Učitelé s fixním nastavením věří, že inteligence a schopnosti jsou pevně dané a nelze je výrazně změnit. To znamená, že podle nich jsou studenti buď přirozeně nadaní, nebo ne, a výuka se často soustředí na dosažení výkonu a měřitelných výsledků. Tito učitelé dávají větší důraz na známky, testy a srovnávání studentů mezi sebou, což může způsobit, že žáci s nižším sebevědomím se cítí neúspěšní nebo méně schopní.

Naopak učitelé s růstovým nastavením věří, že schopnosti a dovednosti lze rozvíjet skrze úsilí, vytrvalost a vhodnou zpětnou vazbu. Tito učitelé podporují studenty v tom, aby vnímali chyby jako příležitosti k učení a růstu, a zaměřují se spíše na proces učení než na samotné výsledky. Tento přístup vytváří atmosféru, kde mají studenti větší motivaci zlepšovat se a jsou otevřenější novým výzvám.

Vliv na školní prostředí

Rozdíl v těchto dvou přístupech se projevuje i v tom, jak vypadá výuka a celkové prostředí ve třídě. Učitelé s růstovým nastavením jsou často ochotnější vyzkoušet nové metody výuky a přizpůsobit se individuálním potřebám studentů. Tito učitelé častěji podporují kritické myšlení, spolupráci mezi žáky a důraz na vlastní rozvoj. Ve třídách vedených učiteli s růstovým nastavením se studenti cítí bezpečnější při vyjadřování svých názorů, ptají se více otázek a cítí větší podporu v tom, aby riskovali a zkoušeli nové věci.

Mentální nastavení pedagogů

Například, pokud student zažívá potíže s matematikou, učitel s růstovým nastavením ho povzbuzuje, aby to nevzdával, poskytuje mu individuální podporu a ukazuje mu, jak na sobě pracovat. Učitel s fixním nastavením může spíše klást důraz na to, že ne každý má talent na matematiku, a tak nevěnuje takovou pozornost procesu, kterým student prochází.

Důsledky pro motivaci studentů

Studie také upozorňuje na to, že učitelé s růstovým nastavením zvyšují vnitřní motivaci studentů. Tito učitelé dávají zpětnou vazbu, která se soustředí na úsilí a proces, nikoli jen na konečný výsledek. Když jsou studenti povzbuzováni, aby přemýšleli o tom, jak se mohou zlepšit, namísto toho, aby se soustředili na to, jak jsou hodnoceni ve srovnání s ostatními, dochází k větší míře samostatnosti a zodpovědnosti za vlastní učení.

Naopak studenti učitelů s fixním nastavením často zažívají vyšší míru stresu a úzkosti, protože cítí, že musí dosahovat vysokých výsledků, aby si udrželi pozitivní obraz sebe sama. Tito žáci mohou být méně ochotní riskovat, protože mají obavu z neúspěchu, který by je mohl negativně označit.

Dopady na dlouhodobé vzdělávací cíle

Výsledky této studie jsou relevantní nejen pro učitele, ale i pro rodiče a širší vzdělávací komunitu. Učitelé s růstovým nastavením pomáhají studentům rozvíjet dovednosti, které jsou nezbytné pro celoživotní učení, jako je odolnost, přizpůsobivost a schopnost zvládat obtížné situace. Tito studenti se lépe vyrovnávají s neúspěchy a jsou schopni vidět dlouhodobé cíle svého učení.

Na druhé straně studenti učitelů s fixním nastavením mohou mít tendenci vyhýbat se náročnějším úkolům nebo příležitostem k rozvoji, protože se bojí, že jejich neúspěch bude důkazem jejich nedostatečnosti.

Závěr

Tato studie jasně ukazuje, jak důležité je, aby učitelé rozvíjeli růstové nastavení, protože to přímo ovlivňuje nejen jejich výukové praktiky, ale také emocionální a vzdělávací pohodu jejich studentů. Pro rodiče je to příležitost zamyslet se nad tím, jaký typ výuky jejich dítě zažívá a jakou podporu mohou poskytnout, aby jejich dítě mělo pozitivní a podporující školní prostředí.

Zdroj: Teachers’ mindset meaning system: achievement goals, beliefs and classroom practices | Social Psychology of Education