Dnešním dnem oficiálně začíná jaro, doba rozkvětu každého organismu. Takové období chceme využít pro růst silných stránek každého z nás, a právě tento potenciál bychom rádi podpořili v naší jarní výzvě k rozvoji silných stránek osobnosti. Zapojte se do ní už dnes!
21. března (úterý):
Žij dneškem! Co a koho kolem sebe dnes potkáváš? Co vidíš? Co slyšíš? Co cítíš? Co čicháš? Co ochutnáváš? Kde a v čem nacházíš jaro?
22. března (středa):
Dnes je mezinárodní den štěstí! Co znamená štěstí pro tebe? Zkus se nad tím zamyslet a všímat si štěstí, které dnes přichází do tvého života.
23. března (čtvrtek):
Jdi do akce: vystav se některému ze svých strachů.
24. března (pátek):
Ukaž soucit tím, že budeš aktivně naslouchat druhým – nejen slyšet, ale i se zajímat a snažit se pochopit to, co ti druhý říká.
25. března (sobota):
Procvičuj svou autenticitu a všímavost vůči sobě samé/mu: přijmi sám/sama sebe a své pocity. Prostě si jich všímej a nijak je nehodnoť.
26. března (neděle):
Připrav se na příští týden sepsáním tří krátkodobých cílů, které v nadcházejícím týdnu chceš splnit.
27. března (pondělí):
Jak začal tvůj týden? Co bys na něm ocenil/a? Co bys ocenil/a sám/sama na sobě, co se ti dnes povedlo, co jsi dnes využil/a?
28. března (úterý):
Všimni si toho, čemu ze svých povinností se vyhýbáš a upřímně se tomu postav.
29. března (středa):
Dej si pauzu. Buď laskavý/laskavá ke svým potřebám, odlož na chvíli povinnosti a věnuj se tomu, co právě teď potřebuješ.
30. března (čtvrtek):
Vyfoť si své prostředí náležící 30. březnu. Co hezkého v dnešním dni potkáš? Zaznamenej si to do paměti svého telefonu nebo foťáku.
31. března (pátek):
Nastav si výzvu pro nový měsíc: být laskavý/laskavá ke svému okolí, ale také k sobě samé/mu. Co bys mohl/a pro tuto výzvu využít?
Duben
1. dubna (sobota):
Co bys rád/a v dubnu vše zažil/a? Vytvoř si seznam přání a cílů.
2. dubna (neděle):
Zrekapituluj uplynulý týden a to, jak se ti dařilo dosahovat stanovených cílů.
3. dubna (pondělí):
Otevři si dobrou knížku a začti se do ní. Dopřej si trochu času jen a jen na ni.
4. dubna (úterý):
Dopřej si šálek čaje nebo kakaa (podle toho, co preferuješ) u nějakých příjemných tónů tvé oblíbené hudby.
5. dubna (středa):
Zažíváš ve svém životě stres? Každý z nás ho zažívá. Co ale právě ten tvůj stres nabízí – k čemu tě vybízí? Zkus se na něj podívat ne jako na nepříjemnost, ale jako na výzvu. K čemu tě vyzývá? K čemu tě zve?
6. dubna (čtvrtek):
Zaposlouchej se do zvuků svého prostředí. Vyraž někam do přírody a poslouchej, jak zní.
7. dubna (pátek):
Procvič svou odvahu tím, že budeš před druhými mluvit o tom, v co skutečně věříš.
8. dubna (sobota):
Pusť si film Lepší už to nebude. Zkus se lépe vžít do laskavosti, kterou ve filmu potkáš.
9. dubna (neděle):
Optimismus je schopnost dívat se na to dobré ve svém životě, nenechat se pohltit tím, co se nedaří nebo co nás trápí. Zkus dnešní den využít právě pro pojmenovávání věcí, které tě těší.
10. dubna (pondělí):
Optimismus je něco, co je dobré trénovat. Využij týden, který právě začíná, pro trénink vděčnosti za to, co se kolem tebe i v tobě odehrává. Všímej si každý den toho, co hezkého se k tobě dostává.
11. dubna (úterý):
Zastav se na chvíli a zaměř se na svůj nádech a výdech, na to, jak se zvedá tvé břicho a tvůj hrudník, když se nadechuješ, a jak zase klesají, když vydechneš. Všimni si každou hodinu tří svých nádechů a výdechů.
12. dubna (středa):
Umíš dávat komplimenty? Všímáš si toho dobrého na druhých lidech, nebo spíše postřehneš, co se ti na druhých nelíbí? Zkus si dnes všímat toho pěkného v lidech kolem tebe a aspoň třem lidem něco pěkného okomentovat.
13. dubna (čtvrtek):
Jak chutná tvůj dnešní den? Všímej si chutí snídaně, oběda a večeře, i všech laskomin, které si dopřeješ.
14. dubna (pátek):
Usměj se dnes na někoho cizího. Klidně i víckrát.
15. dubna (sobota):
Co potřebuje tvé tělo? Odpočinout si? Hýbat se? Obejmout? Tancovat? Zachumlat se pod deku? … Dopřej mu, co ti naznačuje, že potřebuje.
16. dubna (neděle):
Na kom ve tvém životě ti záleží úplně nejvíc? Jak mu/jí to dáváš najevo? Jak mu/jí to můžeš dát najevo ještě víc? Zkus to vyjádřit ještě dnes.
17. dubna (pondělí):
Za co jsi ve svém životě vděčný/vděčná? Dokážeš každému ze svých deseti prstů na rukou přiřadit nějakou věc, činnost či osobu, které tě v životě těší? Zkus to a v tomto týdnu se častěji dívej na své ruce a prsty a připomínej si, co tvé „prsty vděčnosti“ symbolizují.
18. dubna (úterý):
Zastav se na chvilku a začni počítat, třeba podle vteřinové ručičky. Na 4 se nadechni, na 7 zadrž dech a na 8 vydechni. Opakuj tohle cvičeníčko aspoň třikrát a všímej si, co se děje v tvém těle.
19. dubna (středa):
Co hezkého se ti dnes přihodilo ve vztahu s druhými lidmi?
20. dubna (čtvrtek):
Co to kolem tebe voní? Dopřej si chvilku přičichnout k rozkvetlým květinám kolem tebe.
21. dubna (pátek):
Podívej se na některý ze svých vztahů – v rodině, s kamarády, v romantických vztazích. Co je to, co tvé vztahy činí příjemnými a hřejivými?
22. dubna (sobota):
Co ti v tvých vztazích s druhými chybí? Zkus si to uvědomit a formulovat, jak bys to mohl/a svým blízkým říct a váš vztah posunout k ještě větší blízkosti.
23. dubna (neděle):
Jak často dáváš lidem kolem sebe najevo, co na nich máš rád/a? Nemá cenu nechávat to na později – ještě dnes si naplánuj, kdy společně oslavíte, co ve vašem vztahu je pro tebe obohacující. A nebo to začni ještě dnes komunikovat.
24. dubna (pondělí):
Na kom ti nejvíc v tvém životě záleží? Všímej si toho v tomto týdnu a dávej mu/jí/jim/…/sobě to najevo.
25. dubna (úterý):
Dopřáváš si rád/a dlouhou sprchu? Dnes si ji užij obzvlášť! Jak voní? Jak to zní, když se ve vodě pohneš? Cítíš se v ní příjemně? Jaké to je, když kapky sprchy dopadají na tvou kůži?
26. dubna (středa):
Koho máš ve svém blízkém okolí? A koho ještě neznáš? Využij dnešní den pro oslovení někoho nového, seznam se s ním/ní a buduj prostor pro další konverzaci v příštích dnech.
27. dubna (čtvrtek):
Jaké doteky máš rád/a? Kdo ti je může poskytnout – máma, táta, brácha, ségra, kamarád, kamarádka, domácí mazlíček? Najdi odvahu a řekni si o objetí nebo sám/sama druhého obejmi.
28. dubna (pátek):
Když pro tebe někdo udělá něco pěkného, řekni mu/jí to, že tě to těší. Řekni mu/jí i to, že ti je něco líto, třeba že s nimi nemluvíš.
29. dubna (sobota):
Využij svou kreativitu pro tvorbu něčeho nového – nakresli nebo namaluj něco, zazpívej nebo na hudební nástroj zahraj novou skladbu, uvař nové jídlo.
30. dubna (neděle):
Co a koho máš rád/a? Věnuješ tomu a jim dostatek svému času? Co můžeš udělat, abys s tím a s nimi mohl/a být ještě víc?
Květen
1. května (pondělí):
Věnuj v tomto týdnu více času tomu a těm, co a které máš rád/a. Každý den si vyber aspoň jednu činnost nebo člověka, na kterých ti záleží, a udělej si na ně čas.
2. května (úterý):
Dopřej si aspoň půl hodiny na to, aby ses převlékl/a do sportovního a vyrazil/a se chvilku proběhnout. Užij si ten pohyb, všímej si, jak tvé nohy dopadají na zem, zaznamenej svůj trochu zrychlený dech i jeho uklidňování po návratu. Užij si radost z toho, že jsi vyrazil/a a že jsi to zvládl/a.
3. května (středa):
Věnuj se dnes tomu, abys na různé situace hleděl/a kreativně, pocvič svou vděčnost. Některé situace nejsou ideální, ale přesto si můžeme vážit toho, že se k nám někdo chová hezky. A že se i my sami můžeme chovat pěkně.
4. května (čtvrtek):
Udělej si čas na svého domácího mazlíčka. Jestli sám/sama žádného chlupáče nemáš, domluv se s kamarádem nebo kamarádkou a jděte si pohrát s jeho psem, kočkou nebo jiným chlupatým kamarádem.
5. května (pátek):
Věnuj se tomu, jak mluvíš s druhými lidmi. Využij svůj jazyk jako dar, který můžeš věnovat lidem okolo sebe i sobě samé/mu. Pečuj svými vyjádřeními o blaho své i svých nebližších, neboj se v něm dát najevo, za co jsi vděčný/vděčná.
6. května (sobota):
Co tě dnes rozesmálo? Vzpomeň si aspoň na tři situace, které tě rozesmály, i na pocit, který jsi v tu chvíli cítil/a.
7. května (neděle):
Co jsi v tomto týdnu zažil/a se svými nejbližšími? Co tě tento týden naplnilo radostí? Věnuj tomu prostor nejen ve svých myšlenkách, ale i si to napiš.
8. května (pondělí):
Každý den je legrace, každý den dokážeme najít něco vtipného a hezkého. Zkus si to tento týden více uvědomovat a prožít ty hezké chvíle smíchu a radosti naplno, co nejdéle to půjde.
9. května (úterý):
Dopřej si moment, kdy se zasměješ s kamarádkou nebo kamarádem.
10. května (středa):
Věnuj 30 minut něčemu, co máš rád/a. Udělej si čas sám/sama pro sebe a věnuj ho této aktivitě.
11. května (čtvrtek):
Pusť si dnes svou oblíbenou hudbu. Jaké nástroje v ní poznáváš? Jaký dojem v tobě vyvolává? Nabíjí tě? Rozveselí? Připomíná ti nějaký okamžik tvého života? Čím je pro tebe důležitá?
12. května (pátek):
Které filmy, knížky a písničky máš rád/a? Udělej si na ně dnes i o víkendu čas.
13. května (sobota):
Sdílej své oblíbené filmy, knížky a písničky s přáteli, doporuč jim materiály, které by je mohly potěšit.
14. května (neděle):
Co v tomto týdnu tě nejvíc pobavilo? Na co budeš ještě dlouho vzpomínat? Co můžeš udělat, abys tuto legraci zažíval/a znovu a znovu?
15. května (pondělí):
Změň v tomto týdnu svou denní rutinu a dovol si dívat se na svět čerstvýma očima.
16. května (úterý):
Pusť si vtipné a roztomilé video se psy nebo kočkami, štěňaty či koťaty. Dovol si prožít rozněžnění nad nimi.
17. května (středa):
Pochval dnes někoho za to, co se mu/jí podařilo. Můžeš i víc lidí, klidně i vícekrát. A nemusíš vynechat ani sebe.
18. května (čtvrtek):
Zaměř se dnes na všechnu krásu, kterou vidíš kolem sebe. Co tvůj zrak nejvíc upoutává? Co tě těší vidět? Co tě zaujme úplně nejvíc ze všeho?
19. května (pátek):
Co pěkného bys chtěl/a sdělit svému okolí v souvislosti s uplynulými dny a nadcházejícím víkendem? Najdi odvahu a poděl se o to se svými kamarády a blízkými.
20. května (sobota):
Jaký nejlepší zážitek si pamatuješ s nejlepší/m kamarádkou/kamarádem? Napiš nebo zavolej jí/mu a poděl se o něj.
21. května (neděle):
Poděl se se staršími členy rodiny o své příjemné zážitky, poděl se o svou radost z toho, co se děje ve tvém životě. Pošli jim třeba e-mailem nějaké fotky, které se ti líbí a které by je mohly taky potěšit.
22. května (pondělí):
Vyber si pět lidí ve svém okolí a řekni nebo napiš jim, čeho si na nich vážíš, za co jsi rád/a, řekni jim, čím tě váš kontakt těší.
23. května (úterý):
Co brání efektivní komunikaci s tvým okolím? Zkus se těmto momentům vyvarovat a zahrnout do vzájemné komunikace faktory, které mohou pomoci lepší komunikaci.
24. května (středa):
Jaké role se ujímáš, když máš pracovat ve skupině? Neboj se vystoupit a přednést ostatním svůj názor, ujmout se role toho, který určuje směr.
25. května (čtvrtek):
Spousta z nás ráda něco „žmoulá“, třeba když jsme nervózní nebo je nám smutno – plyšáka, příjemnou látku, ruce, vlasy, míček… Co je tvůj oblíbený předmět ke „žmoulání“?
26. května (pátek):
Nacházej ve svém životě momenty, kde se můžeš postavit do čela a využít příležitost vést situaci ke zdárnému konci, zorganizovat její dobrý průběh.
27. května (sobota):
Jak tvé dovednosti i zkušenosti přispívají týmu, ve kterém jsi angažován/a? Jak můžeš podpořit produktivitu svého týmu?
28. května (neděle):
Pamatuješ na své blízké a za co jim jsi vděčný/vděčná? Slyšeli, proč? Slyšel/a jsi to ty sám/sama? Klidně si svou vděčnost připomeň a klidně ji připomeň i svému parťákovi.
29. května (pondělí):
Podpoř svou zvídavost a více se ptej: „Proč?“
30. května (úterý):
Znáš nějaké cviky z jógy? Připomeň si je a uvědom si své kořeny i své motivace.
31. května (středa):
Zastav se na chvilku a zamysli se nad tím, co tě trápí. A teď se zeptej sám/sama sebe: „Je to něco, co mě bude trápit i za rok?“ Pokud vnímáš, že nebude, podívej se na variantu, že záležitost možná není tak hluboká, jak se zdá.
Červen
1. června (čtvrtek):
Dnes je den dětí. S čím se ti tento den pojí? Jakou má chuť? Jaký má zvuk, jaký by měl soundtrack? Jaké barvy si s ním spojuješ? Voní nějak? Jak? Jaké pocity prožíváš v těle, když si to uvědomíš?
2. června (pátek):
Vymysli nový recept a připrav podle něj večeři pro sebe i své blízké.
3. června (sobota):
Udělej si večer / v noci procházku do přírody a zahleď se na nebe. Vychutnej si krásu hvězd na obloze jara překlápějícího se do léta.
4. června (neděle):
Vymysli překvapení pro někoho z rodiny a umísti ho někam po bytě či domě, třeba do lednice k jeho/jejímu jogurtu.
5. června (pondělí):
Přijmi tento týden jako výzvu: všímej si všech vtipných momentů, které tě v nadcházejících dnech potkají.
6. června (úterý):
Najdi si čas pro alespoň krátkou procházku venku, ideálně mezi stromy.
7. června (středa):
Podívej se ven z okna. Co tam vidíš? Jaké to tam má barvy? Mění se nějak? A co se děje uvnitř místnosti, kde jsi? Jak na tebe venek i vnitřek působí? Co se děje uvnitř tebe?
8. června (čtvrtek):
Jak zní osmý červen tento rok? Koho dnes uslyšíš? Jaké zvuky tě zaujmou? Které z těch zvuků jsou ti příjemné, které bys chtěl/a slyšet znovu a znovu? Kde je můžeš snadno vyhledat?
9. června (pátek):
Vyzkoušej dnes něco nového – nové jídlo, nový podnik, novou cestu, nového člena skupiny, nové téma k rozhovoru…
10. června (sobota):
Vytvoř si seznam drobností, kterými si dnes uděláš radost. Splň je sám/sama pro sebe!
11. června (neděle):
Pouprav svůj stůl, nebo i celý pokoj podle toho, jak by se ti líbil právě dnes.
12. června (pondělí):
Udělej každý den v tomto týdnu něco, co tvým blízkým lidem vykouzlí úsměv na tváři.
13. června (úterý):
Usměj se dnes na někoho cizího. Jen tak, prostě se usměj na něj a nech ho usmát se na tebe.
14. června (středa):
Zkus využít pro cestu domů ze školy nebo práce jinou cestu, než chodíš či jezdíváš obvykle. Co nového jsi zažil/a? Co ti přináší tvá známá cesta? Co na ní máš rád/a? Co se ti líbí na nové vyzkoušené cestě?
15. června (čtvrtek):
Hledej ve svém dnešním dni barvy blížícího se léta. Které to jsou? Zachyť si je do foťáku nebo mobilu.
16. června (pátek):
Komu ses už dlouho neozval/a, kdo by o to moc stál? Napiš mu zprávu a domluv se na setkání, nebo aspoň telefonátu.
17. června (sobota):
Vyraž s někým blízkým na procházku. Užívejte si krásu přírody kolem sebe, najděte si příjemné místo, kde se na chvíli zastavíte.
18. června (neděle):
Udělej z dneška „den změn“! Co by sis přál/a ve svém životě změnit? Na čem ti skutečně záleží, co je pro tebe důležité? Zkus to právě dnes zařadit do svého života a vypustit z něj to, co ti nepřijde významné.
19. června (pondělí):
Co tě zajímá? Čemu by ses chtěl/a v tomto týdnu naučit? Sepiš si seznam toho, co by ses chtěl/a dozvědět a v čem se rozvíjet a využij tento týden pro hledání možností, jak tyto momenty dostat do každodenního života.
20. června (úterý):
Na co se těšíš dnes? Co tě čeká zítra? S čím se ti pojí léto, které zítra začíná?
inspirováno dle: https://www.viacharacter.org/resources/activities