Už toho víš dost na to, abychom ti ukázali, jak odhalit fake news. Ty nejtrapnější fake news odhalíš docela snadno podle toho, že mají dramatický nadpis, jako autor je uveden někdo nereálný, chybí odkazy na zdroje a nesedí datum zveřejnění článku. O všem si teď povíme podrobněji.
Dramatický nadpis
„Oživlý cupkake nakazil malé děti cukrovkou. Velká média o tom mlčí!“
Ano tenhle nadpis, je trošku přehnaný, ale chceme tím ukázat, jak působí tvůrci fake news na naší zvědavost.
Čím víc je nadpis fascinující, mega hustej nebo cítíš příval negativních emocí, tím větší je možnost, že se jedná o fake news nebo bulvár. Obojí je zbytečné číst.
Tady je první pravidlo, které ti pomůže s otázkou, jak odhalit fake news. „Nudíš se, a tak bezcílně brouzdáš po netu. Tvoji pozornost upoutal krutopřísnej nadpis. Zhluboka se nadechni a článek vůbec nerozklikávej.“
Pokud totiž jen tak bezcílně brouzdáme po netu, fake news a blbosti na nás útočí ze všech stran. Rozhodni se co chceš na netu vypátrat, a na to zaměř svoji pozornost.
Pokud tě nadpis upoutal, protože je k tématu, o kterém se snažíš dozvědět co nejvíce, pak klidně klikej. Pozornost, ale nejdřív zaměř na autora článků, pak až na obsah. Jinak je to zbytečné plýtvání tvým drahocenným časem. Většinou totiž takový článek buď za nic nestojí nebo dokonce řeší úplně něco jiného, než se píše v titulku.
Teď víme co dělat, když na nás fake news útočí lákavým nadpisem. Proč, ale tak dobře poutá naši zvědavost?
Rozeberme si postupně falešnou zprávu z úvodu článku.
Něco fascinujícího
„Oživlý cupkake nakazil malé děti cukrovkou. Velká média o tom mlčí!“
To je ta hlavní ingredience, která útočí na naši zvědavost. Milujeme nové netradiční věci. Toho využívají tvůrci falešný zpráv i prodejci elektroniky, oblečení,…
Ukázky reálných nadpisů:
„Experti prozradili, jak se v letadle zdarma dostat do první třídy.“
„Mají plešatí důvod k radosti? Vědci přišli s revoluční metodou léčby.“
Negativní emoce
„Oživlý cupkake nakazil malé děti cukrovkou. Velká média o tom mlčí!“
Strach, zlost, hněv. Jakmile vás někdo upoutá negativní emocí, a vy podlehnete, chcete se nutně dozvědět víc. Jakmile se dostanete na vlnu negativních emocí, je těžké nepodlehnout. Chce to trénink! Přečti si nadpisy reálných fake news a schválně sleduj, jak se při tom cítíš. 😉
To je druhá rada v boji proti fake news. Cítíte přehnaně negativní nebo pozitivní emoce? Možná se vás někdo pokouší manipulovat.
Ukázky reálných nadpisů:
„Německá vláda varuje před používáním WhatsAppu.“
Útok na někoho
„Oživlý cupkake nakazil malé děti cukrovkou. Velká média o tom mlčí!“
Schvalování viny je častý nešvar. Házet špínu na ostatní je to nejjednodušší.
Ukázky reálných nadpisů:
„Mohl by princ Harry s manželkou Meghan přijít o miliony liber? Hned nám vraťte naše peníze, zuří kritici.“
Zlá média zatajují
„Oživlý cupkake nakazil malé děti cukrovkou. Velká média o tom mlčí!“
Podle této hlášky si můžete být téměř jistí, že jste narazili na dezinformační článek. 😉 Média o tom mlčí; To co se jinde nedovíte; Oficiální média zatajují…
Pokud je zpráva důležitá a ověřená, můžete si být jistí, že ji žádná média tajit nebudou. Byla by sama proti sobě.